Ridsport är en av Sveriges största sporter och fritidsintressen och involverar ungefär en halv miljon svenskar. Det Svenska Landslaget skördar framgångar internationellt och bidrar till att sporten blir mer och mer populär. Fler och fler hästshower går av stapeln runt om i Sverige där Norrköping International Horse Show, Sweden International Horse Show och Göteborg Horse Show är tre av de största tävlingsevenemangen inom ridsport här i Sverige. Evenemangen drar en mängd besökare från världens alla hörn som alla delar hästintresset. Sportchefen för Sweden International Horse Show är en person som vi alla känner till väl, nämligen den välkända hoppryttaren Malin Baryard-Johnsson.
En hästshow är beroende av marknadsföring
För att hålla ett stort evenemang som en hästshow är det många bitar som ska falla på plats. Inte bara ska ryttare och hästar anmälas till tävlingen utan det behövs även publik som ska generera i ekonomisk vinst i slutändan. Folk måste få reda på att det ska hållas en hästshow och det betyder att det krävs marknadsföring och reklam för att nå ut till omgivningen. Reklam och marknadsföring kan vara klurigt att få rätt, därför är ett hett tips att anlita en webbyrå som hjälper dig att skapa en hemsida till evenemanget. Efter att den är klar kan du lätt sprida den via bland annat sociala medier. Digital marknadsföring är det billigaste och effektivaste alternativet när det kommer till att nå ut till en stor mängd människor. Du kan även få hjälp med korta kampanjer av en byrå och lite andra saker som utskick av nyhetsbrev, webbanalys och e-handel.
Ridsport är ett samspel mellan två individer
Ridsport är en sport som är värd all uppmärksamhet då det visar upp ett fint samspel mellan två individer som egentligen pratar två helt olika språk. Ändå ser man dem dansa omkring på dressyrbanan eller klippa ett hinder på 1.20. Det magiska samspelet beundrar många och att anordna en hästshow är ett sätt att få folk att mötas som har samma intressen. Det bytts ut både kunskap och ny information under tävlingsdagarna och även nytt ”skvaller”. Vem är egentligen Ulla Håkanssons nya hästskötare? Vem har köpt ny häst? Vem matchar blåa lindor med vit schabrak? Hästshower är till för att visa upp nya trender och finna inspiration samt motivation för ryttare i alla åldrar och tävlingsklasser. Bra marknadsföring och stort intresse gör att en hästshow har potential att bli en av Sveriges största och därmed bidra till att Sverige marknadsförs utomlands. Sverige ses redan som en stor nation inom ridsport så varför inte vara med och bidra du också?